:: SITE ::
  Prima pagina  
  Domenii jurnalistice
  Jurnalism in  universitate
  Ethica maxima
  Parteneri
  Resurse media  
  CONTACT  
 
TELEVIZIUNE
RADIO
PRESA SCRISA
Camelia Nistor
FOTOJURNALISM
A.F.P.R.

 

 

Mic ghid practic pentru comunicatori
Autor Claudiu Padurean

Decalogul comunicatorului

1. Documentati-va

Atunci când trebuie sa redactati o informare sau un comunicat de presa sau atunci când trebuie sa prezentati un anumit subiect la o conferinta de presa, fiti sigur ca stiti cât se poate de mult despre subiectul respectiv. Ar fi absurd sa cerem unui doctor în matematica sa vorbeasca despre un meci de fotbal. Însa atunci când în lipsa unui expert în sporturi cerem unui doctor în matematici sa prezinte un eveniment sportiv, acesta va reusi sa se descurce onorabil daca va avea la dispozitie suficiente surse de informare si un timp îndeajuns pentru a asambla informatiile.

2. Fiti pe faza

Rapiditatea este una dintre calitatile de baza ale comunicatorului. El trebuie sa informeze publicul sau atunci când se petrece evenimentul. Eventual, înainte. Pentru ziaristi, un comunicat de presa are o valoare cu atât mai mare cu cât vine mai repede. Atentie, comunicat de presa nu înseamna neaparat invitatie. Daca organizati o conferinta de presa, invitatia nu trebuie neaparat sa fie trimisa cu trei luni înainte. Însa atunci când câstigati un proces, chiar în ziua pronuntarii sentintei si cât mai repede trebuie sa anuntati presa daca doriti sa fiti mediatizat.

3. Fiti onesti

Onestitatea, adica buna-credinta este o calitate esentiala pentru un comunicator. Daca un purtator de cuvânt este prins ca încearca sa îi manipuleze pe ziaristi sau sa îi minta, el îsi va pierde definitiv credibilitatea ca sursa de informare. De aceea, în cazul în care nu cunoasteti o anumita informatie, spuneti acest lucru. La fel, daca nu aveti permisiunea sa o comunicati mai departe.

4. Fiti impartiali

În situatia în care favorizati o anumita institutie de presa în defavoarea alteia într-o anumita problema de interes public, s-ar putea sa va atrageti ostilitatea ziaristilor defavorizati. Iar acest lucru nu este deloc recomandabil. Bineînteles, acest lucru nu trebuie sa va împiedice sa oferiti unui jurnalist informatiile pe care vi le solicita din proprie initiativa. Si nici, daca este un subiect lucrat individual, impartialitatea nu înseamna sa îi informati neaparat si urgent pe toti ziaristii pe care îi cunoasteti, pentru ca ati risca sa ruinati o munca de investigatie care poate dura luni de zile.

5. Precizati-va termenii

Evitati sa folositi termeni care nu sunt foarte bine întelesi de toti ziaristii. De exemplu, s-ar putea ca nu toti jurnalistii sa stie ceea ce înseamna augustinian asumptionist. Daca însa le explicati ca e vorba de membrul unui ordin calugaresc, s-ar putea ca si articolele sau materialele radio ori TV redactate dupa conferinta de presa sa fie mult mai clare si mai folositoarea pentru publicul larg.

6. Explicati fiecare institutie

Daca redactati un comunicat de presa sau tineti o conferinta de presa în care va referiti la Congregatia pentru Bisericile Catolice Orientale, explicati-le ziaristilor ca este vorba de organismul Curiei romane care se ocupa de coordonarea mai multor biserici locale în comuniune cu Roma, cum ar fi Biserica Greco-catolica sau Biserica Siro-melkita. Si asta pentru ca sunt ziaristi care nici macar nu stiu ca Biserica Româna Unita este diferita de Biserica Unitariana

7. Asigurati-va ca ziaristii au înteles corect

Oricât de clare ar fi explicatiile pe care le prezentati s-ar putea ca unul dintre jurnalisti sa fie nevoit sa vorbeasca la telefon cu editorul sau chiar în timpul conferintei de presa. Si din aceasta pricina, sa rateze o parte esentiala a subiectului. De aceea, nu strica sa îi întrebati la sfârsitul conferintei de presa daca au vreo nelamurire.

8. Fiti amabili

Gânditi-va ca fiecare ziarist reprezinta mii de cititori sau poate chiar milioane de ascultatori sau telespectatori. De aceea, chiar daca nu va este prea simpatic ca persoana, încercati sa va gânditi ca datorati amabilitate celor cu care veti comunica prin intermediul lui. Daca va intervieveaza sau pur si simplu sta de vorba cu dumneavoastra, oferiti-i macar un pahar cu apa. Niciodata un astfel de gest nu poate deranja. Atentie, niciodata nu cadorisiti un jurnalist cu obiecte pretioase, pentru ca ori s-ar putea simti jignit, ori ar putea interpreta acest gest ca pe o tentativa de mita.

9. Oferiti documente care sa va sustina pozitia

În cazul în care sunteti implicati într-o disputa despre care relateaza un jurnalist, încercati sa îi oferiti acestuia documente care sa dovedeasca faptul ca ceea ce spuneti este adevarat. Parca înscrisurile au o greutate mai mare decât simplul cuvânt de onoare…

10. Evitati detaliile inutile

O conferinta de presa plina de vorbaraie goala sau un comunicat de presa care are atât de multe paranteze încât nici autorul nu mai stie ceea ce a vrut sa spuna initial nu va va ajuta prea mult, nici pe dumneavoastra si nici pe jurnalisti.

 
:: PRESA ONLINE ::
   
  Monitorul de Cluj
  Adevarul de Cluj
  Buna ziua, Ardeal
  Ziarul clujeanului
  Szabadsag
  Kronika
  Gazeta de Cluj
  Clujeanul
   
  Radio Guerrilla
  Radio Cluj
  Radio Renasterea
 
COLTUL LINK-ULUI DE PRESA
 
 
Everything you need to be a better journalist
 
 
 
 
 
sponsor

© Copyright Media Observer Cluj ® 2004 | Design Raul Chiorean | Termeni si conditii