:: SITE ::
  Prima pagina  
  Domenii jurnalistice
  Jurnalism in  universitate
  Ethica maxima
  Parteneri
  Resurse media  
  CONTACT  
 
TELEVIZIUNE
RADIO
PRESA SCRISA
Camelia Nistor
FOTOJURNALISM
A.F.P.R.

 

 

Televizorul meu si-al altora
Autor: Cristian Todea ( citeste alte articole scrise de acelasi autor )

Cel mai facil contact al ziaristului clujean cu presa internationala, in sensul de presa straina, este cel prin intermediul televiziunii. Mai exista posibilitatea internetului si a diferitelor reviste invechite de la tarabele de ziare sau de la bibliotecile si centrele culturale. Televizorul este insa in pole position, de departe. Iar programele de televiziune straine reprezinta principala raportare a ziaristului clujean cand vorbeste despre presa din strainatate. Care presa straina de televiziune este, culmea, potrivita si in cazul raportarii unui ziarist de televiziune de la noi, si al unuia de radio sau presa scrisa. Pentru ca standardele de profesionalism ale ziaristilor de televiziune din Occident sau Satele Unite (ca despre ei vorbim) sunt atat de inalte incat sunt valabile pentru presa romaneasca in ansamblul ei.
Autosuficienta multor ziaristi clujeni si dispretul lor (sic) fata de ziaristii straini limiteaza inca, in secolul 21, preluarea usoara a experientei internationale in materie de presa. Nu este de ajuns ca suntem departe de capitala care da tonul in materie de evolutii si dezvoltare in presa. Ne ferim in continuare de confruntarea cu ziaristii straini mintindu-ne ca nu traima in realitatea lor, ca nu avem mijloacele lor. Este o falsa problema. Modul lor de abordare al meseriei este cel care conteaza. Si aici depinde doar de noi cata meserie vrem sa furam de la altii. Atata vreme cat televizorul nostru este la fel de patrat ca al lor…
Aceasta rubrica a site-ului nostru invita ziaristii, studentii in jurnalism si comunicare si pe toti cei interesati de lumea presei sa comenteze cu tupeu ce se intampla in afara si ce s-ar putea face si la noi. Simplu!
 

Primul Forum Mondial al Drepturilor Omului
Autor: Paula Beudean(corespondenta NANTES, Franta)

Criza drepturilor omului – se cauta solutii

Dupa mai multi ani de planuri si un an de munca intensa, Forumul Mondial al Drepturilor Omului a debutat la Nantes in 16 mai, adunand la un loc ong-uri, politicieni si cercetatori din peste 80 de tari ale lumii.
Prima zi a fost dedicata primirii participantilor si discursurilor care au explicat motivele si scopurile forumului organizat de UNESCO cu sprijinul primariei Nantes. Evenimentul este organizat si in memoria celui care a fost Sergio Vieira de Mello, Inalt Comisar al Drepturilor Omului la Natiunile Unite, asasinat in Bagdad in 19 august 2003. Unul dintre motivele pentru care a fost ales Nantes-ul ca loc de desfasurare este legat de trecutul orasului, cunoscut pana la jumatatea secolului al XIX-lea ca unul din cele mai mari porturi europene ce gazduiau pietele de sclavi. La ceremonia de deschidere au luat cuvantul :
Jean-Marc Ayrault, primarul orasului Nantes, Bertrand Ramcharan, Inalt Comisar Interimar al Drepturilor Omului la Natiunile Unite, Pierre Sané, Direcorul Adjunct General pentru Stiintele Sociale si Umane - UNESCO, Jean Favier, Presedintele Comisiei Nationale Franceze pentru UNESCO, Michel Tubiana, Presedintele Ligii Drepturilor Omului, Joël Thoraval, Presedintele Comisiei Nationale Consulative a Drepturilor Omului, si Kari Tapiola, Director Executiv in domeniul normelor, principiilor si drepturilor fundamentale ale muncii in cadrul Organizatiei Intenationale a Muncii. Bertrand Ramcharan explica evenimentul prin criza care exista in acet moment in lume, in ceea ce priveste aplicarea drepturilor omului, criza ce necesita o responsabilitate tot mai mare a fiecarei tari in parte in a-si construi un sistem de protectie propriu. Criza, confuzia la nivel ideologic, identitar, dar si la nivelul valorilor si al prioritatilor a fost amintita si de Pierre Sané. Importanta valorilor universale in ceea ce priveste drepturilor omului, dar mai ales contextul in care acestea sunt aplicate au fost subliniate de Kari Tapiola. Tot reprezentantul Organizatiei Internationale a Muncii a atrast atentia, pe un ton glumet, asupra discriminarii care s-a facut chiar in cadrul adunarii, nefiind invitata nici o femeie sa ia cuvantul la ceremonia de deschidere a Forumului Mondial al Drepturilor Omului !
Ultimul scandal din Irak, torturile americanilor, nu a scapat de discursurile reprezentantilor amintiti, care au calificat tortura ca o alta forma de terorism, iar ceea ce s-a intamplat ca o transformare a fortei de impunere a democratiei intr-o forta de ocupatie. Forumul se vrea a fi o forma de a spune NU terorismului, discriminarii de orice fel si saraciei, dar mai ales o posibilitate de dialog intens si de cautare de solutii cat mai clare si cat mai eficiente pentru iesirea din criza actuala.

Media si terorismul

A doua zi a forumului a fost dedicata in totalitate temei Drepturilor Omului si erorismul. Daca terorismul violeaza drepturile omului, mai ales cel la viata, lupta impotriva terorismului nu poate justifica nici o abatere de la valorile universale si nici o incalcare a libertatilor fundamentale. Protectia si promovarea drepturilor omului trebuie sa faca parte din lupta pornita dupa 11 septembrie impotriva celor care iubesc teroarea. Una dintre discutiile cele mai interesante din aceasta zi a fost cea care a incercat sa surprinda legatura dintre media si actele de teroare. Invitatii
speciali ai mesei rotunde au fost : Marcello Scarone, responsabilul departementului de informare si comunicare al UNESCO, Hans-Henrik Holm, de la Scoala Daneza de Jurnalisti, Michel Taubmann, responsabilul ARTE Info Paris, Sergei Hazhenov, reprezentantul agentiei de presa ITAR-TASS, Michel Kit, de la Al Jazeera Paris, si Nik Gowing, de la BBC TV Center. Din pacate, utimii doi si-au anulat participarea pe ultima suta de metri, conform responsabilului UNESCO. Cel mai mult s-a vorbit despre relatia incestuoasa, cum a numit-o reprezentantul Comisiei Drepturilor Omului din Maroc, dintre presa si lumea terorista. Teroristi au nevoie de mass-media pentru a se face cunoscuti si pentru a starni groaza, iar presa are, pana la urma, asigurate subiectele care o vor vinde foarte bine. Presa insa nu va pune niciodata bombe !
Profesorul danez, Hans-Henrik Holm, arata in studiul sau ca desi numarul atacurilor teroriste a scazut din 1982 pana in 2003, relatarile din presa legate de aceste acte de violenta sunt din ce in ce mai numeroase.
Discutiile insa au deviat incet-incet spre teoria si practica terorismului si inspre evenimentele prezentului, uitand de presa. Din pacate, organizatiile prezente la forum nu au nici un fel de legatura directa cu lumea jurnalistica, iar oamenii de presa prezenti in sala aveau un alt rol, acela de a relata evenimentul. La sfarsit s-a ajuns la concluzia ca verificarea surselor, a informatiilor si relatarea la rece sunt cele care trebuie sa conduca munca unui jurnalist ce prezinta un act terorist.


Discriminarea si saracia
Autor: Paula Beudean(corespondenta NANTES, Franta)
 

Ultimele doua zile ale Forumului Mondial al Drepturilor Omului

Ultimele doua zile ale Forumului Mondial al Drepturilor Omului au urmarit doua teme mari si extrem de discutate la nivel international : Mondializarea si lupta impotriva tuturor formelor de discriminare si Saracia ca o forma de violare a drepturilor omului. In ceea ce priveste discriminarea, in cursul dezbaterilor, au atras atentia in special persoanele cu handicap si femeile din statele islamiste. Situatia celor din urma a generat o adevarata dezbatere, mai ales ca evenimentul a avut loc in Franta unde exista o puternica polemica asupra purtarii voalului musulman in scoli. Ziua a fost dominata de personalitatea lui Doudou Diène, raportor special al Comisiei Drepturilor Omului la Natiunile Unite. In 19 mai, reprezentantii Bancii Mondiale au fost asaltati din toate partile, dar mai ales de politicienii si de organizatiile neguvernamentale din tarile africane, unde fenomenul saraciei atinge cele mai inalte cote de pe tot globul. Forumul si-a inchis portile miercuri seara, dupa 3 zile de dialog deschis intre ONG-uri, politicieni, cercetatori si reprezentanti UNESCO. Din pacate nici un act, nici o conventie nu au fost semnate – discutiile ramanand pentru moment fara rezultate.

 
Filmul din Vinerea Mare
Autor: Anca Macoviciuc, Jurnalistica anul 4(Carusel)
 
"The Passion of the Christ", una dintre cele mai neconventionale si controversate dramatizari din istoria cinematografiei, avand ca subiect ultimele 12 ore petrecute de Iisus Hristos printre oameni, va avea premiera in Romania in Saptamana Patimilor.
Distributie: James Caviezel -Jesus Christ (Highwaymen, Frequency, The Count of Monte Cristo, High Crimes, Pay It Forward), Monica Bellucci (The Matrix Reloadd, Malena) Rosalinda Celentano, Sergio Rubini (The Talented Mr. Ripley)
Maia Morgenstern
Regia: Mel Gibson (Braveheart, The Man Without a Face)
Producatori: Bruce Davey, Mel Gibson, Stephen McEveety, Icon Entertainment International; distribuit in Romania de Media Pro Pictures


“The Passion…
Scenariul are la baza, pe langa sursele biblice, “The Diaries of St. Anne Catherine Emmerich (1774-1824)”, “The Dolorous Passion of Our Lord Jesus Christ”, “The Mystical City of God by St. Mary of Agreda” si unele legende.
Filmul nu traduce Biblia pentru marele ecran, ci opteaza pentru o prezentare de un realism visceral a celor mai importante scene din cele patru evanghelii, ce subliniaza dragostea si sacrificiul suprem pentru oameni, recurgand la dialoguri in aramaica si latina, care ilustreaza imagini uneori de un realism infricosator. Pelicula, ce poate fi vizionata doar de catre adulti, a starnit valuri de proteste in presa (mai ales in urma celor doua decese inregistrate in timpul vizionarii scenei crucificarii) si indignarea comunitatii evreiesti. Regizorul Mel Gibson si scenaristul Benedict Fitzgerald au reusit sa faca un film plin de “furie”, cu reactii dintre cele mai diverse (teama, vina, revolta, mila, durere), in functie de background-ul cultural si religios, la ceea ce vrea sa fie legatura dintre un cat se poate de explicit “cum?”a murit Iisus pentru oameni si “de ce?”. Mai mult decat orice slujba religioasa, evidenta patimilor lui Iisus trezeste constiinta pacatului si a unei culpe colective.

…the Christ”
Filmul il urmareste pe Iisus (Jim Caviezel) de la “infruntarea” cu diavolul (Rosalinda Celentano) in Gradina Ghetsemani pana la moartea sa pe cruce, scenele “crude” fiind contrabalansate si punctate de flashback-uri ale vietii sale in Nazareth, alaturi de maica sa, Maria (Maia Morgenstern). Chiar daca prin citatul din deschidere umanitatea intreaga este culpabilizata pentru crucificare, marele preot Caiaphas (Matia Sbragia) si reprezentantii autoritatilor evreiesti sunt portretizati ca insumand viciile, ignoranta si intoleranta, avand o exagerata influenta asupra lui Pontius Pilat (Hristo Naumov Shopov ), aproape bland cu Iisus, caruia ii o ofera ceva de baut, iar soldatii romani manifesta un sadism inimaginabil. Mel Gibson afirma ca mare parte din reprezentarile vizuale dure si explicite ale suferintei sunt rezultatul meditatiilor sale asupra conceptului de “pasiune” (aici insemnand “suferinta”), care da titlul filmului. Poate tocmai de aceea imaginile nu mai lasa loc si imaginatiei. Dincolo de toate, un regizor/actor hollywoodian a ales sa cheltuiasca aproape 35 de milioane de dolari pentru un film care sfideaza “curentul” si, mai ales, nu pune nici o clipa la indoiala faptul ca “Iisus a fost exact cine a spus ca a fost”.

 
 
:: PRESA ONLINE ::
   
  Monitorul de Cluj
  Adevarul de Cluj
  Buna ziua, Ardeal
  Ziarul clujeanului
  Szabadsag
  Kronika
  Gazeta de Cluj
  Clujeanul
   
  Radio Guerrilla
  Radio Cluj
  Radio Renasterea
 
COLTUL LINK-ULUI DE PRESA
 
 
Everything you need to be a better journalist
 
 
 
 
 
sponsor

© Copyright Media Observer Cluj ® 2004 | Design Raul Chiorean | Termeni si conditii